Whistleblowerordning for Psyk Vikarservice
I vores whistleblowerordning kan du foretage indberetning af alle alvorlige forhold, der vedrører vores organisation. Det kan f.eks. være mistanke eller viden om ulovlig, uetisk eller ureglementeret adfærd herunder forhold vedrørende bestikkelse og korruption, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri og økonomisk kriminalitet i øvrigt samt brud på persondatasikkerheden, tilfælde af seksuel chikane eller anden grov chikane samt grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen i øvrigt.
Ordningen skal bruges til at få forhold frem i lyset, som ellers ikke ville være kommet til vores kendskab.
Der kan indberettes fortroligt med angivelse af navn og kontaktoplysninger, eller du kan vælge at indberette anonymt. Du kan læse nærmere om, hvad du skal være opmærksom på i den forbindelse under punktet ”Anonymitet” nedenfor. Under punktet ”Whistleblowerpolitik” kan du læse nærmere om rammerne for brugen af vores ordning. Du kan finde oplysning om behandlingen af personoplysninger i whistleblowerordningen under punktet ”Privatlivspolitik”.
Fra denne side kan du oprette en ny indberetning eller følge op på en eksisterende indberetning.
Opfølgning på din indberetning kan være relevant af flere årsager:
1) Du ønsker at se status for din indberetning for at kontrollere, om der er sket sagsbehandling.
2) Du ønsker at give flere oplysninger til din indberetning.
3) Whistleblowerenheden har anmodet om flere oplysninger fra dig for at hjælpe dem med at følge op på din indberetning.
Når du vil følge op på din indberetning, skal du bruge den kode, som du modtog, da du foretog indberetningen. Vi opfordrer dig derfor til at gemme denne kode.
Whistleblowerpolitik
1. Formål
Denne whistleblowerpolitik har til formål at opstille rammerne for whistleblowerordningen for Psyk Vikarservice, som kan bruges til indberetning af alvorlige forhold, herunder mistanke eller viden om ulovlig, uetisk eller ureglementeret adfærd.
2. Hvem kan foretage indberetning?
Whistleblowerordningen kan anvendes af medarbejdere og samarbejdspartnere.
3. Hvordan foretages indberetningen?
Indberetning kan foretages ved at tilgå whistleblowerordningen på vores hjemmeside. Vores system oplyser og vejleder indberetteren om forhold af betydning for vurdering af indberetningen.
4. Hvad kan der indberettes om?
Du kan bruge indberetningssystemet til at indberette om alle alvorlige forhold, der falder inden for området af de til enhver tid gældende regler om beskyttelse af whistleblowere. Det kan f.eks. være mistanke eller viden om ulovlig, uetisk eller ureglementeret adfærd, herunder forhold vedrørende bestikkelse og korruption, svig, økonomisk kriminalitet, brud på persondatasikkerheden, seksuel chikane eller anden grov chikane samt grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen i øvrigt.
Vi vil i hvert tilfælde foretage en konkret vurdering af, om indberetningen falder inden for ordningens anvendelsesområde. Indberetningen vil falde inden for ordningens anvendelsesområde, hvis den falder ind under anvendelsesområdet for de til enhver tid gældende regler om beskyttelse af whistleblowere.
Hvis du er medarbejder, gør vi opmærksom på, at utilfredshed med dit ansættelsesforhold såsom løn og ledelsesstil og andre kontraktlige vilkår som det klare udgangspunkt ikke skal indberettes i whistleblowerordningen. Sådanne forhold skal i stedet adresseres gennem de normale kanaler f.eks. til ledelsen eller HR.
Indberetninger skal foretages i god tro. Det betyder navnlig, at ordningen ikke må bruges til at foretage indberetning af bevidst forkerte oplysninger.
5. Behandlinger af indberetninger
Indberetninger til whistleblowerordningen behandles af HR chef Lenette Beltran-Sørensen.
Du vil i den forbindelse modtage en kvittering for modtagelse af indberetningen hurtigst muligt og senest inden for 7 dage.
Whistleblowerenheden vil indledningsvis tage stilling til, om indberetningen falder indenfor whistleblowerordningens anvendelsesområde. Hvis indberetningen falder udenfor whistleblowerordningens anvendelsesområde eller er åbenbart ubegrundet, bliver indberetningen afvist. Whistlebloweren vil få besked herom.
Hvis indberetningen falder inden for lovens anvendelsesområde, bliver indberetningen behandlet. Det indebærer bl.a., at whistleblowerenheden, afhængigt af indberetningens indhold og karakter, vil indhente yderligere oplysninger internt i organisationen.
Indberetter vil inden for tre måneder modtage feedback om status for sagen, herunder hvilken form for opfølgning på indberetningen, der eventuelt er foretaget.
6. Anonymitet og beskyttelse af indberetteren
Indberetteren kan frit vælge, om denne vil foretage en indberetning anonymt eller med angivelse af sine personlige kontaktoplysninger.
Vælger indberetteren at foretage en indberetning anonymt, vil Psyk Vikarservice som udgangspunkt ikke behandle personoplysninger om indberetter. Anfører indberetteren i forbindelse med sin indberetning oplysninger, der sætter Psyk Vikarservice i stand til at identificere vedkommende, vil Psyk Vikarservice imidlertid være berettiget til at foretage behandling af disse oplysninger. Dette gælder uagtet, om indberetteren i øvrigt har foretaget indberetningen anonymt.
Ved en anonym indberetning vil indberetteren have mulighed for at vælge, om vedkommende vil stå til rådighed for en eventuel videre undersøgelse ved at oprette en sikker og anonym postboks, som Psyk Vikarservice kan tage kontakt til indberetteren igennem. Vi opfordrer til, at indberetteren opretter en postboks, da det kan være vanskeligt for Psyk Vikarservice at gennemføre en undersøgelse uden yderligere oplysninger fra indberetteren.
Hvis indberetteren vælger at tilkendegive sin identitet i forbindelse med en indberetning, der er omfattet af ordningen, har Psyk Vikarservices whistleblowerenhed tavshedspligt om indberetterens identitet i medfør af de gældende regler om beskyttelse af whistleblowere. Indberetterens identitet vil således som udgangspunkt alene blive videregivet, hvis indberetteren udtrykkeligt samtykker dertil. Indberetterens identitet kan dog også videregives til offentlige myndigheder, f.eks. politi- eller anklagemyndighed, hvis det er nødvendigt for at imødegå indberettede forhold eller med henblik på at sikre berørte personers ret til et forsvar.
En indberetter, der indberetter alvorlige forhold omfattet af Psyk Vikarservices whistleblowerordning kan ikke mødes med repressalier af nogen form som følge af indberetningen.
Indberetningssystemet logger hverken IP-adressen eller maskin-ID’et på den computer, som indberetningen foretages fra, og systemet anvender ikke cookies.
7. Indberetning til eksterne indberetningskanaler
Indberetteren vil også kunne indberette til en ekstern indberetningskanal – altså en whistleblowerordning, som administreres af en offentlig myndighed. Således har f.eks. Datatilsynet i Danmark oprettet en ekstern indberetningskanal, som supplerer arbejdsgiveres pligt til at oprette whistleblowerordninger. Indberetning til eksterne indberetningskanaler er ikke betinget af forudgående indberetning til Psyk Vikarservices whistleblowerordning. Vi opfordrer dog til, at du sender din indberetning til Psyk Vikarservices whistleblowerordning, så Psyk Vikarservice hurtigt og umiddelbart kan følge op på det indberettede forhold.
Olgas Alle 4
6000 Kolding
Tlf.: 76 75 60 00
kontakt@psyk-vikarservice.dk
CVR: 41 67 25 52
Akutte henvendelser og bestillinger:
Året rundt fra kl. 06 - 23
Whistleblowerordning
Persondatapolitik
Øvrige henvendelser
Mandag til fredag kl. 08:00 - 16:00